این مطلب ۶۳ بار خوانده شده

بررسی عملکرد و تسلیحات «جدیدترین بالگرد هجومی» سپاه پاسداران + عکس

مأموریت‌های اصلی شاهد۲۷۸ شامل گشتی و شناسایی در نیروهای مسلح، جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی، آموزش خلبانی نظامی و تجاری، کنترل ترافیک شهری، آمبولانس هوایی و حمل مصدوم، گشت حفاظت محیط زیست، بازدید خطوط نفت و گاز و برق است.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امام حسن مجتبی (علیه السلام)استان البرز, توسعه نمونه‌های مختلف از یک محصول همواره در صنایع دفاعی دنیا مرسوم بوده است. این امر از این رو که هزینه‌های لازم برای طراحی، آزمایشها و توسعه را کاهش می‌دهد مورد توجه قرار دارد. ضمن اینکه بخش زیادی از مسیر کسب اطمینان را نمونه اول پیموده است. بالگرد شاهد ۲۷۸ که توسط صنایع دفاعی کشورمان در سپاه پاسداران توسعه داده و در سال ۱۳۸۰ آماده آزمایش شد، در سال جاری گواهینامه نوع (TC) خود را دریافت داشت. پس از آماده شدن برای تولید انبوه فناوری‌های این بالگرد به صنایع هواپیماسازی ایران منتقل و تا کنون چندین فروند از آن وارد خدمت در نیروهای نظامی و غیرنظامی کشورمان شده است. این بالگرد با ساختار ماژولار و با بهره‌گیری از روش‌های نوین طراحی و ساخت با استفاده از مواد مرکب پیشرفته در بدنه و پره های اصلی ساخته شده است. بدنه و ملخ‌های این بالگرد از جنس مواد مرکب غیرفلزی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده عدم ایجاد خوردگی و زنگ‌زدگی و در نتیجه امکان کار در محیطهای گوناگون را به دنبال دارد.

 

جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگی‌های استفاده از این مواد پیشرفته است که باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری می‌کند. البته کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن بار قابل حمل این پرنده نیز می‌شود. همچنین استفاده نسبتاً‌ زیاد از سطوح شیشه‌ای در بدنه بالگرد علاوه بر کاهش وزن، وسعت دید بالایی برای خلبان و سرنشینان این بالگرد ایرانی به ارمغان آورده است. فضای مناسب کابین این بالگرد، امکان حمل سه سرنشین در عقب و یک سرنشین در جلو، در کنار خلبان(در مجموع پنج سرنشین) را ممکن می‌سازد. با توجه به مشخصات اعلام‌شده به نظر می‌رسد نمونه تولیدی این بالگرد با پیش نمونه‌ها تفاوتهایی دارد. از جمله خصوصیات عملکردی نمونه‌های فعلی می‌توان به سقف پرواز ایستایی یا IGE به ۳۹۶۰ متر، سقف پرواز ایستایی یا OGE به ۲۷۴۰ و سقف پرواز خدمتی ۴۱۱۵ متر، بیشترین نرخ صعود ۶.۵ متر بر ثانیه، بیشینه سرعت ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت، برد نهایی ۶۵۰ کیلومتر و مداومت پروازی ۴.۳ ساعت اشاره کرد. شاهد ۲۷۸ طولی معادل ۱۱.۸۴ متر، عرض ۱.۹۲ و ارتفاع ۲.۹۸ متر، جرم در حالت خالی ۷۵۰ و بیشینه جرم برخاستن ۱۴۵۰ داشته و بیشترین توان موتور آن ۴۲۰ اسب بخار است. مداومت پروازی بیش از ۴ ساعت، از نقات قوت این پرنده بومی در اجرای مأموریتهای گشتی و نظارت هوایی است که در کنار برد بالای آن، نیاز به سوختگیری را کمتر کرده و مسافت قابل توجهی را تحت پوشش این پرنده قرار می‌دهد. به علاوه سامانه کنترل پرواز آن دوگانه و در نمونه های جدید به نمایشگرهای چند منظوره(MFD) رنگی و بزرگ در کابین قابل تجهیز است که موجب افزایش اطمینان‌پذیری این بالگرد ضمن کاهش زمان و هزینه تعمیراتی می‌شود در نیتجه شاهد۲۷۸ بیشتر و سریعتر آماده عملیات خواهد بود. مأموریت‌های اصلی شاهد۲۷۸ شامل گشتی و شناسایی در نیروهای مسلح، جابجایی فرماندهان و کنترل هوایی، آموزش خلبانی نظامی و تجاری، کنترل ترافیک شهری، آمبولانس هوایی و حمل مصدوم، گشت حفاظت محیط زیست، بازدید خطوط نفت و گاز و برق است. اما بر مبنای همین توانمندیها و با توجه به اصل توسعه یک محصول که در ابتدا به آن اشاره شد، امروزه نمونه مسلح از این بالگرد توانمند ساخته شده است. شاهد OH-78 نمونه‌ای از شاهد ۲۷۸ است که به تسلیحات تهاجمی سبک از جمله یک یا دو پرتابگر ۷تایی راکت های ۲.۷۵ اینچی(۷۰ میلیمتری) که ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ متر برد دارد و یک قبضه تیربار ۱۲.۷ میلیمتری دوربین دار در زیر بدنه مجهز شده است. به علاوه یک سامانه اپتیکی دید در روز و شب مستقر بر سکوی پایدار شده دارای دو درجه آزادی برای امور نظارت هوایی به همراه سامانه ذخیره اطلاعات از دیگر تجهیزات قابل بکارگیری در شاهد OH-78 است؛ در نتیجه به کمک تجهیزات و تسلیحات فوق، این بالگرد یک پرنده شناسایی مسلح قابل خواهد بود، مأموریتی که بالگردهای مختلفی در همین رده در دنیا برای آن ساخته شده است که برخی از آنها قابلیت شلیک موشک های ضد زره را نیز دارند. تیربار مورد استفاده در این نمونه از نوع NSV است که ۲۵ کیلوگرم جرم، برد مؤثر ۱۵۰۰ متر در برابر اهداف هوایی و دو کیلومتر در برابر اهداف زمینی در صورت شلیک از زمین و نرخ آتش ۷۰۰ تا ۸۰۰ گلوله بر دقیقه دارد. هر چند محل نصب این تیربار زیر دماغه خلبان را مجبور خواهد کرد تا در هنگام نشست و برخاست بیشتر دقت کند اما این شیوه نصب بی‌سابقه نبوده به طوری که در بالگرد رزمی آپاچی آمریکایی نیز توپ موجود در جلو دقیقاٌ با همین شکل نصب شده است ضمن اینکه در نمونه‌های اولیه بالگرد تهاجمی بومی شاهد۲۸۵ نیز همین شیوه نصب تیربار برای همین تیربار مورد استفاده قرار گرفته بود. دوربین این تیربار با قابلیت زوم اپتیکی و بزرگ‌نمایی تصویر هدف که در نمایشگر موجود در کابین قابل رؤیت است امکان هدفگیری دقیقتر و اصابت تعداد بیشتری گلوله به هدف و یا ضربه زدن به هدف با تعداد شلیک کمتر و صرف زمان هدفگیری کمتر را می دهد. دوربین نظارتی نصب شده نیز که قبلاً در گزارش مستقلی به نمونه‌های مختلف تولید داخل آن پرداخته بودیم ضمن دارا بودن قابلیت دید در روز و شب و زوم اپتیکی و دیجیتال و فرستادن بیدرنگ تصاویر به سایر واحدهای زمینی و هوایی ممکن است دارای مسافت‌یاب لیزری نیز باشد که در این صورت دقت آتش راکتهای کم تعداد شاهد OH-78 را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. در مجموع باید گفت با ساخت نمونه شناسایی مسلح از بالگرد شاهد ۲۷۸ این وظیفه از دوش بالگرد تهاجمی شاهد ۲۸۵ برداشته شده و دست آن را برای اجرای مأموریتهای تخصصی مانند نبرد با تجهیزات زرهی دشمن باز خواهد گذاشت و نیروهای مسلح ایران نیز نمونه جدید و مناسبی از بالگردهای تهاجمی را در اختیار خواهند داشت.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.